SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

National Geographic w naziemnej telewizji cyfrowej? Tak wygląda wymarzony multipleks Polaków

Wymarzony bezpłatny multipleks naziemnej telewizji cyfrowej Polaków powinien składać się ze stacji National Geographic, Discovery, HBO, Polsat Sport i Canal+ - wynika z ósmej edycji badania Projekt Cyfrowizja agencji Wavemaker. Ankietowani doceniają TVN i Polsat, a kanały typu TV Trwam czy Republika najchętniej wymieniliby na inne.

Polscy widzowie doceniają ofertę naziemnej telewizji cyfrowej – 7 na 10 uważa, że jest lepsza niż kiedyś, a szczególnym uznaniem wśród odbiorców NTC cieszą się szerokość oferty, jakość odbioru, duży wybór kanałów i oferta newsowo-informacyjna. Widzowie naziemni mniej usatysfakcjonowani są natomiast propozycją sportową, filmową czy dziecięcą, a listę „deficytowych” kategorii programowych w ofercie NTC otwierają w tym roku dokumenty, programy przyrodnicze i podróżnicze, pokazuje ósma edycja Projektu Cyfrowizja, badania agencji mediowej Wavemaker (GroupM).

Najlepiej i najgorzej oceniane kanały naziemne

Wśród dostępnych bezpłatnie naziemnych kanałów, za najbardziej ciekawe w badaniu uchodzą Polsat, TVN i TVN 7 – to czołówka rankingu wszystkich telewidzów. Odbiorcy, którzy mają dostęp tylko do kanałów naziemnych, wskazują wśród swoich trzech ulubionych stacji Polsat, Puls i TVN7.

23 proc. badanych chciałoby, aby na bezpłatnym multipleksie pojawił się National Geographic, wchodzący w skład ofert płatnych operatorów. Wiele osób wskazało też Discovery (18 proc.), HBO (18 proc.), Polsat Sport (13 proc.) i Canal+ (11 proc.). Polsat Sport 1 jest dostępny w naziemnej telewizji cyfrowej, ale obok Polsat Sport 2, TVN24, TVN Turbo, Polsat News, Eurosport 1, Eurosport 2, Eleven Sports 1, Eleven Sports 2 wchodzi w skład płatnego pakietu Polsat Box. Jedynie Polsat News Polityka jest na MUX-4 niekodowany.

Badanie Projekt Cyfrowizja agencja Wavemaker realizowała na grupie 1509 telewidzów z dostępem do sieci w październiku 2024 roku. Okazuje się, że w tej grupie niezbyt dobrze oceniono prawicowe telewizje. Jedno z pytań dotyczyło stacji naziemnych, które widzowie najchętniej wymieniliby na inne. Niechlubne pierwsze miejsce zajęła TV Trwam (28 proc.). Dalej uplasowały się: Republika (23 proc.), Polo TV (15 proc.), wPolsce24 (14 proc.) i ViDoc TV (13 proc.). Republika, wPolsce24 i ViDoc TV zadebiutowały na MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej w tym roku.

Jak sprawdził Wavemaker w tegorocznym Projekcie Cyfrowizja, kilka proc. widzów naziemnych, by umożliwić sobie dostęp do debiutujących w NTC latem tego roku TV Republiki i wPolsce, nabyło dekoder umożliwiający oglądanie stacji dostępnych w MUX-8. To, w połączeniu z popularnością kanału (4,6 proc. udziału w czasie oglądania widzów 4+ w październiku 2024 r., źródło danych: Nielsen), dowodzi, że stacja Republika budzi skrajne emocje. Ósmy multipleks jest nadawany w standardzie DVB-T, więc stacje z jego oferty powinny działać nawet na starych sprzętach. Dopiero trwają prace na zmianą standardu na DVB-T2/HEVC, która pozwoli na emisję w jakości HD.

Tegoroczne badanie Wavemaker pokazuje złagodzenie wizerunku stacji publicznego nadawcy wśród ankietowanych. Widać to nie tylko na przykładzie TVP Info, ale też głównych anten. TVP 1 i TVP 2 wróciły do ściślejszej czołówki zestawienia kanałów, których naziemnym widzom najbardziej brakowałoby, gdyby zniknęły z oferty telewizyjnej, zaraz za Polsatem i TVN, a przed TVN7, TTV i TVP Sport.

Odbiorcy naziemni z mniejszymi telewizorami

Badanie Projekt Cyfrowizja przybliża też obraz odbiorców różnych typów przekazów w Polsce. Naziemni widzowie, których agencja Wavemaker opisuje, to nadal ci bardziej tradycyjni odbiorcy TV, o skromniej wyposażonych w sprzęt telewizyjny gospodarstwach. Co czwarty widz naziemny ma telewizor z ekranem mniejszym niż 40-calowy, a odbiornik sześciu na dziesięciu z nich kosztował nie więcej niż 3 tys. zł (wśród klientów płatnej TV – czterech na dziesięciu).

W tej grupie mniejsza jest też popularność Smart TV, a w związku z tym oglądanie serwisów streamingowych na telewizorze (robi to 38 proc. widzów naziemnych vs ponad połowa klientów kablówek i platform cyfrowych). Częściej natomiast telewidzom naziemnym zdarza się korzystać np. z Telegazety. Szacuje się, że z naziemnej telewizji cyfrowej korzysta co trzecie gospodarstwo domowe. To wynik znacznie wyższy niż w przypadku Portugalii czy Niemiec.

Z danych Nielsena wynika, że w październiku br. w grupie 4+ liderem wśród widzów oglądających tylko naziemną telewizję cyfrową był TVP1 (11,48 proc. udziału w rynku). Kolejne miejsca zajęły: Polsat (8,54 proc.), TVP2 (8,30 proc.), TVN (6,21 proc.), Republika (5,50 proc.), TV Puls (4,66 proc.), TV4 (4,43 proc.), TVN7 (3,67 proc.), TV6 (3,30 proc.), Puls 2 (3,00 proc.), TTV (2,53 proc.), TVP Info (2,43 proc.), TVP3 (2,10 proc.), Fokus TV (2,09 proc.), Stopklatka (2,05 proc.), Wydarzenia 24 (1,90 proc.), Super Polsat (1,75 proc.), Polo TV (1,42 proc.), Antena HD (1,17 proc.), wPolsce24 (0,99 proc.).

Dołącz do dyskusji: National Geographic w naziemnej telewizji cyfrowej? Tak wygląda wymarzony multipleks Polaków

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kikut
Ale bzdury. Badanie zrobione chyba tylko wśród wyborców pato po, widzów tvn.
Nie dla tvn, tvp. Tylko Republika. Polsat ok, Stopklatka ok, National Geographic ok, nie dla Discovery.
36 71
odpowiedź
User
Janusz
Czyli polak lubi oglądać samo gęste
2 3
odpowiedź
User
Chcemy wolności
Fajnie jakby zlikwidowano kanały sportowe.
6 2
odpowiedź