SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie eksport polskich produktów do sieci Tesco w Europie

Tesco, największa sieć hipermarketów w Polsce zapowiada, że w tym roku eksport polskich produktów do sklepów sieci w Europie Centralnej i w Wielkiej Brytanii osiągnie rekordową wartość ponad 150 milionów złotych.

Oznacza to 25% wzrostu eksportu w porównaniu do roku ubiegłego. Zwiększyła się także liczba małych i średnich firm polskich, które z powodzeniem eksportują swoje produkty za granicę.

Eksport do europejskiej sieci sklepów Tesco w Czechach, Słowacji, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii przekroczy w tym roku wartość 150 mln złotych. Obejmuje on już cztery obszary (eksport towarów markowych, eksport produktów marki własnej Tesco, eksport świeżej żywności oraz eksport elementów konstrukcji i wyposażenia sklepów) i z roku na rok, przynosi coraz więcej korzyści zarówno producentom jak i samej sieci.

1. Eksport towarów markowych

Wykorzystując międzynarodową sieć dystrybucji, Tesco umożliwia polskim producentom dostawy na rynki zagraniczne. W latach 2001-2003 polscy producenci produktów markowych wyeksportowali do sklepów Tesco w Wielkiej Brytanii towary o wartości blisko 250 mln PLN. W 2004 roku eksport ten zamknęła kwota 100 mln PLN. Prognozy na rok 2005 są jeszcze bardziej optymistyczne, bowiem wynik pierwszego półrocza br. to ponad 75 mln PLN.

Wśród wyeksportowanych produktów można odnaleźć m.in.: sprzęt AGD i RTV firm Daewoo i Philips; kosmetyki L’oreal, Nivea, Gillette; żywność dla zwierząt firm Whiskas, Kitekat, Pedegree, ale także - rodzime piwo EB, kapustę kiszoną w słoikach, owoce w syropie i konserwy PEK oraz chrzan Maydew.

2. Eksport produktów pod marką własną Tesco

Tesco Polska eksportuje polskie produkty pod marką własną głównie do Wielkiej Brytanii, oraz do krajów Europy Centralnej: Czech, Słowacji i Węgier. W 2004 roku, eksport marek własnych do naszych południowych sąsiadów sięgnął blisko 5,8 mln PLN, podczas gdy do września 2005 roku kwota ta przekroczyła już 7,5 mln PLN. Produkty sygnowane markę własną Tesco trafiają także do Wielkiej Brytanii. W 2005 roku kwota tego eksportu wyniosła aż 43 mln PLN.

Firma zapowiada dalszy rozwój produktów marki własnej. W tym roku na konferencji dla dostawców, sieć wyróżniła firmę rodzinną Florentyna z Pleszewa za znaczący wkład w rozwój marek własnych Tesco w Polsce i zagranicą. Firma produkująca wyroby ze szkła (szkło ozdobne, kieliszki i naczynia żaroodporne) do końca br. roku planuje wyeksportować do Wlk. Brytanii, Czech, Słowacji i Węgier produkty o wartości prawie 1,5 mln PLN czyli o 100% więcej niż w latach poprzednich.

„Cieszy fakt, że coraz więcej produktów pochodzących z polskich małych i średnich firm, będzie można znaleźć na półkach sieci sklepów Tesco w całej Europie. To wyraźny sygnał dla innych, że dobre interesy z Tesco można robić nie tylko w Polsce, ale i za granicą” – mówi Wojciech Sokół, Dyrektor Korporacyjny Tesco Polska

3. Eksport warzyw i owoców
W 2003 roku Tesco rozpoczęło tzw. europejski projekt dotyczący świeżej żywności. Celem projektu jest szukanie potencjalnych dostawców świeżej żywności na rynki Europy Centralnej. W ramach tego projektu, w 2003 roku polscy producenci wyeksportowali za pośrednictwem Tesco, około 300 ton warzyw, a już w następnym roku, już 7,5 tysiąca ton warzyw w tym 4,8 tysiąca ton pomidorów. Tak znaczący wzrost sprzedaży poprzedzony został wizytami brytyjskich ekspertów w polskich gospodarstwach i zakładach produkcyjnych. Polskie pomidory, które uzyskały bardzo dobre noty m.in.: za niską liczbę szkodników w okresie letnim, sprzedają się znakomicie. Mają one małą ilość stosowanych do ochrony roślin, wysoki poziom standaryzacji oraz cenę - konkurencyjną wobec warzyw innych europejskich producentów. W tym roku sprzedaż polskich pomidorów w Wielkiej Brytanii ma sięgnąć 30% ogółu pomidorów sprzedawanych na wagę. Potwierdzają to dane z okresu styczeń – sierpień 2005. W pierwszym półroczu br. największy eksporter pomidorów do Tesco UK – polska firma Vegex, wyeksportowała 7,5 tysiąca ton tych warzyw.

Obecnie trwają także rozmowy na temat kontraktów eksportowych dla producentów pieczarek i jabłek, które również wzbudziły żywe zainteresowanie specjalistów z Wielkiej Brytanii.

„Polska żywność od lat cieszy się dużą popularnością w Europie, a rosnący z roku na rok eksport warzyw do Tesco powoduje, że nasi handlowi partnerzy mogą z optymizmem patrzeć w przyszłość” - mówi Wojciech Sokół, Dyrektor Korporacyjny Tesco Polska

4. Eksport elementów konstrukcji i wyposażenia sklepów
W eksporcie elementów konstrukcji sklepów, prym wiedzie firma Metalplast Oborniki (obecnie Ruukki). Dostarcza ona m.in. elewacje z paneli, oraz płyty z wełną mineralną, które są wykorzystywane przy budowie biur i sklepów Tesco, głównie w Czechach i na Słowacji. Kwota eksportu w latach 2003-2005 przekroczyła wartość 4,1 mln PLN.

Z mniejszych firm, na uwagę zasługują także firmy VTS Clima – eksportująca centrale klimatyczne oraz firma GENT Kolecki – polski dostawca stanowisk kasowych do sklepów Tesco w Europie Centralnej.

„Szybko powstające sklepy Tesco w Europie Centralnej to szansa, którą mogą dobrze wykorzystać polscy producenci materiałów budowlanych. Zrobiła to już firma Metalplast. Wierzę, że będą kolejne. - mówi Wojciech Sokół, Dyrektor Korporacyjny Tesco Polska.

Dołącz do dyskusji: Rośnie eksport polskich produktów do sieci Tesco w Europie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl