Firmy wydają więcej na reklamę zewnętrzną
Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła w pierwszym kwartale 2007 roku 113.365.279,00 zł - w stosunku do I kw. 2006 oznacza to wzrost o blisko 6 procent.
Wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
I kwartał roku |
Sprzedaż łączna |
Sprzedaż w stosunku do 2007 |
2003 |
55.873.924 |
- 57.491.355 |
2004 |
70.600.555 |
- 42.764.724 |
2005 |
94.854.693 |
- 18.510.586 |
2006 |
107.223.186 |
- 6.142.093 |
2007 |
113.365.279 |
|
- Zwraca uwagę fakt, że po czterech latach dobrej koniunktury, branży udało się podwoić wpływy ze sprzedaży dwukrotnie w stosunku do 2003 roku. Należy przy tym zauważyć, że w opisywanym czasie ogólna liczba nośników reklamy zewnętrznej w Polsce nie zmieniła się (około 100 tysięcy powierzchni ekspozycyjnych). Nastąpiły natomiast zmiany w zakresie jakościowym: standardowe nośniki reklamy zastępowane są przez nośniki większego formatu oraz podświetlane (backlight). Nowa jakość oraz lepsze wykorzystanie wszystkich powierzchni, generują większą sprzedaż. Naturalnym sojusznikiem rozwoju branży jest przede wszystkim stabilny wzrost gospodarczy i wzmożona konkurencja rynkowa. Zarówno dane liczbowe, jak i przybliżony wzrost procentowy, wskazują na utrzymanie przez branżę tendencji wzrostowej, chociaż dynamika wzrostu nie jest tak wysoka, jak w poprzednich czterech latach - informuje Lech Kaczoń - Prezes IGRZ.
Dominujące sektory w pierwszym kwartale 2007 roku:
1. Sprzedaż 20,84%
2. Rozrywka/Kultura 18,29%
3. Telekomunikacja 15,38%
4. Motoryzacja/Transport 10,91%
5. Żywność 10,25%
Obserwując rynek reklamy zewnętrznej w Polsce, kolejny raz możemy podkreślić, że główni klienci naszej branży pozostają bez zmian. Świadczy o tym skład pierwszej piątki przedstawionych wyżej sektorów, który nie zmienia się już od kilku lat. Przetasowania na miejscach związane są z sezonowością nasilania kampanii oraz z rozwojem rynku danych produktów. Stąd zawsze w pierwszych miesiącach roku widzimy wzrost znaczenia sektorów „sprzedaż” oraz „motoryzacja/transport”, choć w wypadku tego ostatniego jest to tendencja stała, rozciągnięta na wszystkie okresy sprawozdawcze. Mniejsze wydatki w sektorze „telekomunikacja” (w porównaniu do tego okresu 2006 roku) związane są z dwoma czynnikami: mniejszą aktywność reklamową Telekomunikacji Polskiej SA oraz oczekiwaniem na wejście nowego gracza na rynek – oferty „Play” - dodaje Lech Kaczoń - Prezes IGRZ.
Wśród kategorii produktów pierwsza piątka wygląda następująco:
1. Sieci handlowe/hipermarkety 18,35%
2. Systemy telefonii komórkowej 11,43%
3. Samochody 9,68%
4. Odzież/Obuwie 4,97%
5. Gazety codzienne 4,35%
- Biorąc pod uwagę wyniki pierwszego kwartału podtrzymuję swoją prognozę dla całego roku, spodziewając się wzrostu na poziomie dziesięciu procent w stosunku do roku ubiegłego. Zakładam również, podobnie do analityków rynkowych, że przyznanie Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej w roku 2012, przyczyni się również do rozwoju rynku reklamowego. Przy okazji należy przypomnieć, że w 2006 roku część dużych koncernów medialnych i reklamowych dokonała inwestycji na Ukrainie. Współpraca regionalna obu naszych krajów może mieć również korzystny wpływ na rozwój reklamy zewnętrznej w Polsce - kończy Lech Kaczoń.
Zestawienie obejmuje firmy „pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox. W stosunku do poprzednich raportów, obecny powiększony został o dane firmy Defi Poland, która począwszy od tego roku przekazywać będzie stosowne dane o wielkości sprzedaży do IGRZ.W uzgodnieniu z członkami IGRZ, ze względów korporacyjnych, Izba nie będzie podawać danych dotyczących procentowego udziału poszczególnych firm w rynku reklamy zewnętrznej. Informacja ta pozostaje do wyłącznej dyspozycji poszczególnych firm. IGRZ będzie zaś podawać w odstępach półrocznych (na koniec czerwca i na koniec każdego roku) procentowy udział każdej z firm w rynku nośników reklamy (przyjmując kategorie nośników funkcjonujących w igrz).
Dołącz do dyskusji: Firmy wydają więcej na reklamę zewnętrzną