SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama piwa obok artykułu o alkoholizmie naruszyła zasady etyki

W ocenie Komisji Etyki Reklamy internetowa reklama piwa Brooklyn Pilsner (Carlsberg Polska) pokazana przy artykule redakcyjnym o szkodliwości alkoholizmu, narusza Kodeks Etyki Reklamy. 

Skarga dotyczyła reklamy piwa Brooklyn Pilsner na portalu tvn24.pl. Kreacja pokazywała butelkę oraz puszkę trunku na żółtym tle, obok napisu „Brooklyn Pilsner, oficjalny partner” ze strzałką wskazującą na napis „SBM FFESTIVAL 23-26 sierpnia 2023”. Na grafice umieszczono ostrzeżenia przed niewłaściwym użyciem alkoholu.

Kreację reklamową wyświetlano przy artykule pt. „Pod jednym dachem z alkoholikiem w czasie epidemii. Wyzwanie z którym wielu ludzi sobie nie poradzi”, zawierającym wywiad z terapeutka uzależnień o szkodliwości choroby alkoholowej. Co ważne, reklamę kupiono w modelu programmatic, gdzie powierzchnię kupuje się wedle algorytmu.

Skarżący reklamę konsument wskazywał, że reklama piwa przy materiale dziennikarskim o problemie alkoholizmu jest nieodpowiedzialna i stanowi „potencjalnym triger dla uzależnionych, których mamy w Polsce ponad 2 miliony”.

Carlsberg Polska bronił się, że reklama była kupowana w modelu programatycznym, więc "ani dom mediowy, ani tym bardziej Spółka nie podejmowali bezpośredniej decyzji o zamieszczeniu Reklamy w danym serwisie". Dodatkowo, dom mediowy był zobowiązany przez klienta do przestrzegania zasad brand safety. 

Zobacz: "Mam to w D" promuje Vitrum D3. Co na to Komisja Etyki Reklamy?

KER: reklama Brooklyn Pilsner nieetyczna

Komisja Etyki Reklamy stwierdziła naruszenie zasad etycznych przez producenta Brooklyn Pilsner.

„Niezgodność z dobrymi obyczajami i brak poczucia odpowiedzialności społecznej przejawia się w niniejszej sprawie w zamieszczeniu reklamy Brooklin Pilsner w sąsiedztwie artykułu, którego tematyką jest negatywny wpływ spożycia alkoholu na dobrostan człowieka i społeczeństwa” – czytamy w uzasadnieniu KER.

Podkreślono też, że piwo jako produkt sensoryczny nie może być promowane w grupie osób narażonych na skutki jego spożywania.

„Osoby takie mogą być szczególnie wrażliwe na przekazywane im sugestie, w szczególności w zakresie produktów, do jakich niewątpliwie należy piwo” – wyjaśnia KER.

"Skarżona działała w braku poczucia odpowiedzialności społecznej z uwagi na potencjalne konsekwencje swoich działań. Mogą one doprowadzić do spożywania alkoholu przez osoby z grupy wrażliwej, co ma negatywny wpływ na nich samych, ich bliskich, a docelowo – szeroko pojęty dobrostan społeczeństwa" - stwierdziła KER. 

Komisja wystosowała też uwagę do rynku mediowego, wskazując na „potrzebę ściślejszej współpracy z domami mediowymi i wydawcami w przypadku prowadzenia kampanii programatycznych i wyboru powierzchni reklamowej” takich produktów jak piwo.

Dołącz do dyskusji: Reklama piwa obok artykułu o alkoholizmie naruszyła zasady etyki

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
G
Co za absurd. Ludzi z KER trzeba wysłać na jakieś szkolenie z reklamy digital, aby się tak nie kompromitowali. Wyraźnie ze stanowiska Carsberga wynika, że był to zakup programmatyczny, gdzie reklama wyświetliła się wg algorytmu (może na słowa kluczowe?). Wątpię, aby jakikolwiek człowiek w domu mediowym celowo wybrał miejsce emisji przy artykule stojącym w kontrze do reklamy piwa. Niedopatrzenie domu mediowego lub osoby po stronie wydawcy, że reklama tam się wyświetliła i tyle. Cała dalsza historia tylko obnaża niewiedzę zgłaszającego (ok, on tego nie musi wiedzieć) i KER (im wypada wiedzieć).
odpowiedź
User
krkr
Warto przeczytać wytłumaczenie na stronie KER. Absurdalne. Argumenty że przecież mogli nie kupować programmatic tylko direct - śmiechu warte. KER powinna chyba rozumieć jak działa reklama, jaki jest jej cel. Emisja przy artykule była niefortunna i przypadkowa. Case closed.
odpowiedź